Tips voor een gebruiksvriendelijke website



Er worden steeds meer dingen online gedaan. We zoeken niet alleen informatie op, maar we bestellen ook onze boodschappen via webwinkels.

Dat zijn de nuttige voordelen van het internet. Maar ook voor ontspanning zijn we steeds vaker online te vinden.

Wat zorgt er nu eigenlijk voor dat je liever de ene website bezoekt, en niet een andere die dezelfde informatie geeft? Nou, dat heeft te maken met de gebruiksvriendelijkheid van de website.

Het belang van een goede opzet van een website blijkt wel. Er bestaan zelfs richtlijnen voor.

Waar moet een goede site aan voldoen?

Als je een website bezoekt wil je daar natuurlijk makkelijk kunnen vinden wat je zoekt. Bij een online casino is het bijvoorbeeld belangrijk dat je direct weet wat de bonusvoorwaarden zijn en welke spellen je kunt spelen, Bij een website van de krant verwacht je in één oogopslag het laatste nieuws te kunnen lezen. Als je niet meteen ziet wat je hoopt of verwacht, dan zul je waarschijnlijk op zoek gaan naar een andere website.

Aantrekkelijke site

De eerste indruk is altijd de beste. Een website die een mooie en frisse uitstraling heeft, geeft vertrouwen en zorgt ervoor dat je graag nog wat blijft hangen.

Functies op de website

Een derde factor om te bepalen of een website gebruiksvriendelijk is, is of je makkelijk kunt navigeren. Hierbij is het niet alleen belangrijk dat je een duidelijk overzicht hebt van de producten die aangeboden worden. Ook het functioneren van de site zelf speelt een grote rol. Niets is zo vervelend als het verspringen van het scherm op het moment dat je je muis iets teveel beweegt. De site moet dus goed in elkaar zitten.

Zoeken op de website

Ook als de site logisch en duidelijk is samengesteld, dan kan het altijd nog zijn dat je niet kunt vinden wat je wilt hebben. Een goede website heeft voor dat soort gevallen altijd een zoekfunctie beschikbaar. Meestal is dat herkenbaar aan het vergrootglas waar je een woord of zin in het tekstveld kunt invullen. Met een simpele klik op het vergrootglas zoek je dan op de hele website naar wat je nodig hebt.

Taalgebruik

Met een website heeft een bedrijf een groot klantbereik. Ze weten aan wie ze hun producten willen verkopen en ze weten wat de interesse van de bezoeker van hun site is. Maar toch kunnen ze nooit precies weten wie hun klanten zijn, ze ontmoeten hun klanten tenslotte niet persoonlijk. Het is daarom ook belangrijk dat de informatie die je op de website kunt lezen, niet te ingewikkeld is. Het moet makkelijk leesbaar zijn en het taalgebruik mag niet te moeilijk zijn.

Bereikbaarheid

Een goede website moet over een contactpagina beschikken. Hierbij moet duidelijk aangegeven hoe je contact met het bedrijf kunt opnemen als je vragen hebt. Vaak is er een overzicht met 'Veelgestelde vragen', waar je al veel informatie uit kunt halen. Steeds meer bedrijven hebben naast een mailadres ook een live chat beschikbaar.

14 May 2021